Důležité informace
Systém pro elektronickou podporu zápisů dětí do mateřských škol
Hlavní úlohou tohoto systému je zajistit transparentnost zápisů do mateřských škol zřizovaných městem a zjednodušit jeho průběh. Vedle tohoto poslání systém umožňuje snížit administrativní složitost zápisů a poskytuje zpětnou vazbu pro město i veřejnost.
Více informací o jednotlivých fázích přijímacího řízení a organizaci zápisů do mateřských škol zřizovaných městem pro školní rok 2024/2025 naleznete na stránce přijímací řízení a v dalších záložkách.
Děti, které již docházejí do mateřských škol zapsaných ve školském rejstříku (zřizovaných městem, příp. jiným zřizovatelem) a v této docházce budou pokračovat i po 1. září 2024, absolvovat zápis samozřejmě nemusí.
1. vydávání žádostí - v termínu od 15. 4. 2024 - 14. 5. 2024
V této fázi je třeba vytvořit žádost o přijetí a nechat si ji potvrdit od lékaře Vašeho dítěte.
2. příjem vyplněných žádostí v mateřských školách
Do každé zvolené školy je nutné podat žádost o přijetí k předškolnímu vzdělávání ve stanoveném termínu sběru žádostí. Sběr žádostí bude probíhat ve dnech 13. 5. 2024 - 14. 5. 2024.
3. vyhodnocování žádostí - od 23. 5. 2024
V průběhu této fáze můžete na webových stránkách monitorovat průběh zápisů do mateřských škol a sledovat hranici pro přijetí/nepřijetí Vašeho dítěte do zvolené školy.
Předškolní vzdělávání a povinnosti vyplývající ze školského zákona
Předškolní vzdělávání povinné pro děti od pěti let věku (§ 34 odst. 1 školského zákona).
Povinné předškolní vzdělávání se vztahuje na státní občany ČR, kteří pobývají na území České republiky déle než 90 dnů, a na občany jiného členského státu Evropské unie. Dále se povinné předškolní vzdělávání vztahuje na jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území ČR trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, a na účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.
Povinné předškolní vzdělávání se nevztahuje na děti s hlubokým mentálním postižením.
V případě, že zákonný zástupce nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání podle § 34a odst. 2, dopustí se přestupku, za který může být uložena pokuta až do výše 5 000 Kč.
Vzdělávání se pro předškolní děti poskytuje bezúplatně.
Jiné způsoby plnění povinností předškolního vzdělávání:
- individuální vzdělávání dítěte, které se uskutečňuje bez pravidelné denní docházky dítěte do mateřské školy,
- vzdělávání v přípravné třídě základní školy a ve třídě přípravného stupně základní školy speciální,
- vzdělávání v zahraniční škole na území České republiky, ve které ministerstvo povolilo plnění povinné školní docházky.
Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost předškolního vzdělávání 1. nebo 3. způsobem, je povinen oznámit tuto skutečnost řediteli vybrané spádové mateřské školy. Oznámení je povinen učinit v den sběru přihlášek, popřípadě nejpozději do konce měsíce května v daném roce.
Zákonný zástupce dítěte, které je individuálně vzděláváno, je povinen zajistit účast dítěte u ověření úrovně osvojování dovedností v jednotlivých oblastech, které určuje rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Více informací vám rádi poskytnou přímo ředitelé mateřských škol.
Těším se do školky - přehled základních dovedností, které by mělo dítě zvládnout před vstupem do mateřské školy:
- Znám svoje jméno, vím, kde bydlím
- Orientuji se v rámci své rodiny – znám její jednotlivé členy
- Mám osvojeny základní znalosti o svém těle, umím se na něm orientovat (hlava, ruce, břicho, nohy)
- Poznám si svoje oblečení
- Umím se obléknout a svléknout
- Umím si obout a zout papuče, boty
- Všechny věci mám podepsané!
- Umím si umýt ruce
- Samostatně používám ručník
- Nepoužívám během dne nebo odpoledního odpočinku pleny
- Umím používat WC (nepoužívá nočník!)
- Umím se vysmrkat, utřít si nos, používat papírové kapesníky
- Aktivně hlásím své potřeby!
- Nepoužívám v MŠ dudlík ani při usínání!
- Sedím při jídle u stolu
- Umím pít z hrnečku
- Umím jíst sám/a lžící, ev. dětským příborem (nekrmte mě!)
- Při obědě jím nejen polévku, ale i hlavní jídlo
- Umím ukusovat z 1/2 krajíčku chleba (včetně kůrky, nekrájet na dílky!)
- Jsem zvyklý/á na pestré složení stravy
- Zvládám déletrvající chůzi (nevozte mě všude autem nebo na kočárku!)
- Umím manipulovat s předměty (stavění kostek)
- Rád/a si kreslím, čmárám, svůj výtvor pojmenuji
- Umím být chvíli sám/a bez svých blízkých
- Přizpůsobím se novým podmínkám: pobytu ve větším kolektivu, pobytu v novém prostředí, déletrvajícímu odloučení od blízkých, pobytu v rušnějším prostředí
- Jsem rád/a s ostatními dětmi
- Umím vyjádřit své potřeby a přání (poprosit, poděkovat, pozdravit)
- Ukládám hračky či pracovní pomůcky na místo, které je k tomu určeno
- Chovám se bezpečně v rámci svých rozumových schopností
- Navazuji mluvní a oční kontakt při komunikaci
- Orientuji se v jednoduchých pokynech, v krátkém vyprávění
- Reprodukuji krátké písničky a říkanky, popíšu obrázek
Všechny výše uvedené dovednosti a znalosti zajistí Vašemu dítěti při vstupu do mateřské školy pocit jistoty a bezpečí, vytváří základ sebedůvěry – dítě se v MŠ lépe cítí.
.........a hlavně - nestrašte mě školkou. Školka má být za odměnu, ne za trest!
Desatero pro rodiče dětí předškolního věku
Doporučující materiál Desatero pro rodiče dětí předškolního věku [pdf 206 kB] je určen rodičům dětí, kteří se zajímají o vzdělávání svého dítěte a vítají přehled základních dovedností, které má dítě mít před vstupem do základní školy.